Bilgisayar Kullanımı (İşletmenliği) Kurs Notları

Çeşitli kaynaklardan derlenmiş ve derlenmeye devam eden kurs notları

Bilgisayar Kullanımı (İşletmenliği) Kurs Notları
Aşağıda anlatılan kurs notlarına şuradan erişebilirsiniz.

A. TEMEL BİLGİLER:

Bilgisayarın tarihçesine buradan ve buradan daha detaylı erişebilirsiniz.

a. Donanım yazılım bilişim teknolojisi 
b. Bilgi ve iletişim teknolojisi ürünlerinin tanıtımı
c. Bilgisayar çeşitleri

Bu konuda daha detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

B. BİLGİSAYAR ARASINDAKİ FARKLAR

Bu konuda daha detaylı bilgiye buradan erişebilirsiniz.

C. BİLGİ TEKNOLOJİSİ VE TOPLUM

a. Değişen bir dünya

i. Bilgi toplumu kavramı, ii. Bilgi otoyolu kavramı, iii.Elektronik ticaret kavramı

Bu konuda daha detaylı bilgiye buradan erişebilirsiniz.

b. İyi bir çalışma ortamı

i. İyi bir çalışma ortamının faydaları, ii.Bilgisayarda çalışırken çalışmaya ara vermenin önemi, iii.Ekran, iv. Koltuk, v. Klavyeyi Yerleştirme, vi. Yeterli ışık, vii. Havalandırma

Bu konuda daha detaylı bilgiye buradan erişebilirsiniz.

c. Sağlık ve Güvenlik

i. Elektrik kablolarının güvenilirliği
ii. Güç noktalarının (prizler) fazla yüklenmesini önleme
iii. Hatalı kullanıma bağlı ağrılar
iv. Hatalı kullanıma bağlı göz problemleri, v. Duruş bozuklukları

Bu konuda daha detaylı bilgiye buradan erişebilirsiniz.

v. Bilgisayarı Sağlıklı Kullanma

Bu konudaki detaylı bilgilere ulaşmak için burayı tıklayın.

D. DONANIM BİRİMLERİ

Tüm girdi ve çıktı birimleri ve kasa içerisindeki elektronik kartlar donanımı olusturur.

 

Bilgisayar İşletmenliği Kurs Notları

 

a. Merkezî işlem birimi 

i. Merkezî İşlem Birimi (CPU - İşlemci)

Kısaca bilgisayarın beynidir. Yapılan her islemi kontrol eder. Bir bilgisayarın CPU’su ne kadar gelismisse bilgisayar o kadar hızlı ve yetenekli olur. Aynı zamanda CPU bilgisayarın modemini de
tayin eder. Örnegin, Pentium IV islemci en yeni islemcilerdendir.

MHZ (Megahertz) Bilgisayarın hız birimidir. CPU’nun bir mili saniyede yapabilecegi islemin büyüklügüdür.

Bu konuda daha detaylı bilgiye buradan erişebilirsiniz.

ii. Merkezî işlem birimi hız kavramı, iii.Aritmetik mantık birimi, iv. Kontrol birimi, v. Ön bellek (cache memory) ve hızlı hafıza erişimi 

Bu konuda daha detaylı bilgiye buradan erişebilirsiniz.

vi. Bilgisayarı Oluşturan Birimler 

  1. Merkezi İşlem Birimi
  2. Ana Bellek
  3. Yan Bellek


vii. Yan/Dış/Yardımcı Bellek

Bilgilerin kalıcı olarak depolandıgı ürünlere denir. Kısaca disk ve disketler, CDROM, DVDROM, BlueRAY, ZİP Drivelar, USB Bellekler, MicroSD Bellek disklerdir. Disk ve disketler, Zip Sürücüler, Flash Bellekler hem girdi hem çıktı birimidirler.

  1. Disket
  2. Harddisk
  3. CD, DVD, BlueRAY
  4. Flash disk

b. Giriş (Input) Birimi

Bilgisayara veri aktarabilen her türlü cihaza giriş birimi adı verilir. Verileri dış ortamdan bilgisayar ortamına aktaran birimlerdir.

1. Fare

Bu konuda daha detaylı bilgiye buradan erişebilirsiniz.

2. Klavye

En sık kullanılan girdi birimidir. Genel olarak 2 tür klavye vardır.
a. Q klavye
b. F klavye

Bu konuda daha detaylı bilgiye buradan ve buradan erişebilirsiniz.

3. Tarayıcı

Kagıt üzerindeki yazıyı, sekli, fotografı tarayarak buradaki görüntüyü bilgisayar ortamına aktarır. Bu sekilde yazılarla veya fotograflarla istenildigi gibi degisiklik yapılabilir.

Bu konuda daha detaylı bilgiye buradan erişebilirsiniz.

4.Optik okuyucu

Optik formların okunarak sonuçların bilgisayara aktarılmasını saglar.

5. Mikrofon

Sesleri bilgisayar ortamına aktarır.

6. Kamera

Görüntüyü bilgisayar ortamına aktarır.

7. Dokunmatik Altlık (Touchpad)

Bu konuda daha detaylı bilgiye buradan erişebilirsiniz.

8. Oyun Çubuğu (Joystick)

Bu konuda daha detaylı bilgiye buradan erişebilirsiniz.

9. Barkod okuyucu

Barkod etiketlerini okuyarak ürünlerle ilgili çesitli bilgilerin bilgisayar ortamına aktarılmasını saglar.

10. Optik Kalem

Bu kalem sayesinde bilgisayarda resim yapmak, imza atmak, v.s. isler kolaylıkla yapılır. Aynı bir kalem gibi çalısır. Aynı zamanda özel programı sayesinde barkod etiketlerini okumakta da kullanılır

c. Çıktı (Output) Birimleri

Bilgisayar ortamındaki bilgilerin dıs ortama aktarılmasını saglayan ürünlerdir.

1. Ekran (Monitör)

En sık kullanılan çıktı birimidir. Ekran tek basına görüntü almak için yeterli degildir.

Bu konuda daha detaylı bilgiye buradan erişebilirsiniz.

2. Yazıcı (Printer)

Bilgisayardaki yazıları, resimleri, grafikleri kısaca ekranda görünen her seyi kagıda aktaran ürünlerdir. 3 tip yazıcı vardır:

a) Nokta vuruslu (Dot pixel)
b) Mürekkep Püskürtmeli (Ink Jet)
c) Lazer (Laser)


a) NOKTA VURUSLU YAZICILAR(Dot Matrix)
Yazıcı içindeki ignelerle serit üzerine vurarak baskı yapabilen yazıcılardır. Ne kadar çok igne varsa o kadar hızlı ve kaliteli baskı yaparlar. Hız birimleri CPS (Character Per Second)’tır. Hızları saniyede basılan karakter sayısı ile ölçülür.
En büyük avantajları, araya karbon kagıdı koymak sartıyla bir kerede birden fazla baskı yapabilirler,136 kolona kadar genisligi olanları oldugu için A4 sayfasından daha büyük sayfaya baskı
yapabilirler.

b) MÜREKKEP PÜSKÜRTMEL YAZICILAR (Ink-Jet):
Kartus adı verilen mürekkep kutusundaki mürekkebi kagıda püskürterek çalısırlar. Fiyat olarak oldukça uygun yazıcılardır ancak kartusları pahalı oldugu için kartus bittigi taktirde orijinal kartus yerine dolum kartusla kullanılırlar. Hız birimleri PPM (Page Per Minutes)’tır. Hızları dakikada basılan sayfa sayısı ile ölçülür.

c) LAZER YAZICILAR
Toner adı verilen boya kutusundaki toz boyayı kagıda ısı vasıtasıyla aktararak çalısırlar En hızlı ve kaliteli baskı yapabilen yazıcılardır.
 

3. Projeksiyon Cihazları

4. Çizici/Kesici (Plotter)

Çizici olan modelinde bulunan özel kalemler sayesinde büyük mimari projelerin çıktıları alınır. Kesici olan modelinde ise kalemler yerine bıçaklar vardır ve daha çok
reklamcılıkta kullanılır.

5. Hoparlör (Ses)

d. Hafıza Ölçümü

1-İkili Sistem (Binary Sistem)

Bilgisayara girilen her türlü harf, rakam veya özel isarete (+, - gibi) karakter denir.
Bilgisayara girilen her karakter bilgisayar tarafından 0 ve 1 üzerinden degerlendirilir. Sadece 0 ve 1 rakamlarından olusan bu sisteme kili Sistem (Binary) denir.
Örnegin bilgisayara girilen “A” karakteri bilgisayar tarafından 11101101 gibi belli düzende 8 tane 0 ve 1’ in yan yana gelmesi olarak degerlendirilir. Bu tüm karakterler için geçerlidir ve her karakterin 0 ve 1 dizilimi bir digerinden farklıdır.

2-Bilgisayar Hafıza Ölçü Birimleri

Buradaki her 0 ve 1’e Bit denir. Bit bellegin en küçük ölçü birimidir. Bilgisayara yapılan girislerin birer ikiser kelimeyle sınırlı olmadıgı düsünülürse Bit denilen ölçü biriminin yeterli olmadıgı görülür.

Bu durumda ölçü birimleri su sekilde tanımlanır:
8 BİT = 1 BYTE (B)
1024 BYTE = 1 KILOBYTE (KB)
1024 KILOBYTE = 1 MEGABYTE (MB)
1024 MEGABYTE =  1 GIGABYTE (GB)
1024 GIGABYTE  = 1 TERABYTE (TB)

Klavyede olmayan karakterleri bilgisayara girebilmek için eskiden herhangi bir karakterin 0 ve 1 dizilimi kullanılabiliyordu. Ancak bu dikkat isteyen zahmetli bir islemdi, çünkü 0 yazılacak yerde 1 yazıldıgında istenen karakter yerine farklı bir karakter girilmis oluyordu. Bu durumda Amerikalılar
standart bir kodlama sistemi gelistirdiler ve adına ASCII kodu dediler. ASCII kodu 0 ile 255 arası toplam 256 karakterden olusmaktadır ve klavyede olan ve olmayan tüm karakterleri kapsamaktadır.

ASCII kodu kodlanırken klavyedeki ALT tusu basılı tutulur.

3-Ölçü Birimleri İşlemleri

e.Hafıza Çeşitleri

Ana Bellek (Main Memory)
Bilgilerin geçici olarak tutuldugu bellektir. Aynı zamanda bilgisayarın çalısabilmesi için gerekli bilgiler de bu bölümde tutulur. Ana bellek 2’ye ayrılır:

  1. ROM (Read Only Memory): Sadece okunabilir bellektir. Buradaki bilgiler silinemez, degistirilemez, herhangi bir elektrik kesintisinden etkilenemez.
  2. RAM (Random Access Memory): Dogrudan veya rastgele erisimli bellektir. Bilgisayar açılır açılmaz kullanıcıya bos olarak sunulan bellektir. Bilgiler geçici olarak bu bölümde tutulur. RAM bellek elektrik kesintisinden etkilenir. Bellek bilgisayarın özelligine göre yükseltilebilir.

Ana Bellek Kapasiteleri
4MB, 16MB, 32MB, 64MB, 128MB, 256MB, 512 MB, 1024 MB, 1GB, 2GB, 4GB, 8 GB..

f. Hafıza Depolama Araçları

i. Disket

Disketler kapasiteleri küçük olan tasınabilir saklama birimleridir. Disket kullanabilmek için disket sürücüye (Floppy Driver) ihtiyaç vardır. Disketler büyüklüklerine göre 5,25 inch ve 3,5 inch
olmak üzere ikiye ayrılırlar. Günümüzde kullanılmamaktadırlar.

  • 5,25 inch DD bir disketin kapasitesi 360 KB,
  • 5,25 inch HD bir disketin kapasitesi 1.2 MB,
  • 3,5 inch DD bir disketin kapasitesi 720 KB ve
  • 3,5 inch HD bir disketin kapasitesi 1.44 MB’dır.

ii. Hard Disk (Sabit Disk) 

Disketlere göre çok daha yüksek kapasiteli, daha çok bilgi depolayan saklama birimleridir. Kasa içerisinde sabit bulunurlar. Kasa içerisinde sabit oldukları için
Sabit Disk, sert maddeden yapıldıkları için de Hard Disk olarak da adlandırılırlar.

iii. CD-ROM (CD) 

Yüksek kapasiteli bilgi depolama ürünleridir. CD’lerin bilgisayar tarafından okunabilmeleri için CD-ROM sürücülerinin olması gerekmektedir. CD-ROM’ lar Sadece okunabilir birimlerdir, üzerlerine yazma yapılamaz.

Bilgisayar Kullanımı (İşletmenliği) Kurs Notları

Yukarıdaki resim bir CD'nin kapasitesini anlatmak için Bill Gates tarafından hazırlanmıştır.

iv. CD WRITER

 CD’lere kayıt yapabilmek için kullanılan birimlere denir. CD’ye yazabilmek için yazılabilir CD’ye (Writable CD) ihtiyaç vardır.

v. FLASH DISK

Kapasite olarak büyük, hacim olarak küçük saklama birimleridir. Kolay tasınabilmeleri ve dogrudan kasa arkasından baglanabilmeleri nedeniyle tercih edilen ürünlerdir.

 

E. YAZILIM 

İsletim sistemleri, paket programlar ve programlama dilleri yazılımı olusturur. 

a. Yazılım Çeşitleri

i. İsletim Sistemleri

Bilgisayarın açılması ve çalısması için gerekli olan sistemlerdir. MS-DOS isletim sistemi, Windows isletim sistemi, Linux isletim sistemi, Unix isletim sistemi (çok kullanıcılı), Novell isletim sistemi (çok kullanıcılı) isletim sistemlerine örnektir.

ii. Paket Programlar  (Uygulama Yazılımları)

Herhangi bir programlama dili kullanılarak yazılmıs olan hazır programlardır.

iii. Programlama Dilleri

Kendine has komut ve deyimleri olan ve paket program yazmak için kullanılan dillere denir. Herhangi bir programlama dili ile yazılan programı kullanıcının kullanabilecegi hale getirmek için derleyici (compiler) kullanılır.

F. GÜVENLİK, VİRÜSLER ve TELİF HAKLARI

 

G. KLAVYE ÜZERİNDEKİ TUŞLAR ve GÖREVLERİ

Bu konudaki detaylı bilgilere ulaşmak için burayı tıklayın.


H. İŞLETİM SİSTEMİNİ KULLANMA

7. Klasör (Folder) Kavramı

Bu konudaki detaylı bilgilere ulaşmak için burayı tıklayın.

8. Dosya (File) Kavramı

Bilgilerin bilgisayar ortamından saklı tutuldugu ortamlara dosya(file) denir. Yazı, resim, film ve sesler kaydedildiginde dosyalar içerisinde saklanırlar.
Dosya özellikleri;

  • Dosyaların birer adlarıbirer de uzantıları vardır.
  • Dosya adı ile uzantısı arasında nokta (.) karakteri vardır.
  • Dosya adı DOS sletim Sisteminde en fazla 8 karakter, Windows sletim Sisteminde en fazla 255 karakterdir. Her iki isletim sisteminde de dosya uzantısı en fazla 3 karakterdir.
  • Dosya adı içerisinde harf, rakam veya her ikisi karısık olabilir.
  • Dosya adı içerisinde özel karakter tercih edilmez. ( < , >, ?, *, +, /, , ‘ gibi)
  • DOS sletim Sisteminde dosya adı içerisinde bosluk bırakılmaz. Windows isletim sisteminde bırakılabilir.


a. Bazı Dosya Uzantıları ve Anlamları

Bilgisayar Kullanımı (İşletmenliği) Kurs Notları

UZANTI ANLAMI
COM, EXE, BAT Dogrudan çalısabilir dosyalardır.
DOC, DOCX Winword metin belgeleri
XLS, XLSX Excel çalısma sayfaları
MDB Access veri tabanı programı
PPT, PPTX Power Point sunu programı
TXT Metin (text) dosyaları
LNK Kısayol dosyaları
BMP, JPG , GIF Çizim, resim ya da fotograf dosyaları
DAT, MPG, AVI, MP4, MPEG, MOV Film, gösteri ya da animasyon dosyaları
MP3, WAV, MID Ses ve müzik dosyaları
RAR, ZIP Sıkıştırılmış dosya
   

 

Bu konuda daha fazla bilgiyi şuraya tıklayarak edinebilirsiniz.

 

3. INTERNET

i. Internet Tarayıcısını Kullanma

Internet Tarayıcısı hakkında detaylı bilgilere ulaşmak için burayı tıklayın.
 

 

 

 

Yorumunuzu Ekleyin


Yükleniyor...
Yükleniyor...